torsdag 19. mars 2009

Jeg er essensen av Mann 2009

Det er selvfølgelig ikke sjarmerende å fare med skryt, men nå syns jeg det er på tide at vi for én gangs skyld skaper litt oppstyr rundt meg og samtidig gravlegger Jan T. Loven. Han har vært død lenge, la oss ikke forlate ham i solen til forråtnelsens forlystelse. 

Som kjent skal man alltid google seg selv minst én gang hver dag i månedene etter at man har gitt ut bok. På den måten kan man kontrollere hva som er kildetilgangen til eventuelle særemne-skribenter (skribenter blir feil i denne sammenhengen, for de aller fleste særemner blir nu fremført muntlig). Forrige googlesøk gjorde meg glad, for jeg vet at mange norskelever prioriterer følgende problemstillinger i dagens særemner:

1) Hvilken invirkning har norske herreblader på essensen av ny norsk litteratur?
2) Finnes det menn som er mer av essens enn andre? Hvis ja: Kan disse mennene enkelt og presist karakteriseres som bokdebutanter?
3) I hvilken grad er det plass til unge nydebutanter på forfatterarenaen?
4) Hva vil det si for norske forfattere å bli brukt som bildetekst til Megan Fox?
5) Hvordan lever norske bokdebutanter opp til sitt rykte som essensielle?

Og den tindrende klare hovedkilden, springende ut av internettoasen, er selvfølgelig her å finne: SJEKK NUMMER 31! 

Alt dette er morsomt fordi jeg nettopp har besvart min aller første særemne-forespørsel fra en ung pike fra Tønsberg. I'm the king of the world. Og det er all grunn til å frykte meg.

8 kommentarer:

Magnus sa...

Jeg må skryte litt av meg selv, jeg også. I dag, før jeg så MANNs liste, var jeg på bokhandelen og kjøpte et eksemplar av "Steffen tar sin del av ansvaret", en roman av Christian Valeur.

Elias Birkenes sa...

Det skal du ha takk for. Da har jeg til smør i grøten i morgen også.

Karen sa...

Jeg bøyer i støvet for begge hendelser, selv om jeg som blivende norsklektor syns det er ekstra stas med skolehenvendelser. Kan du komme og drikke te og snakke med elevene mine når de jobber med særemne, Elias?

Erlend sa...

Dette var kjempestas, Christian! Når sant skal seiast er du på mi topp 50 liste over essensen av 2009 også.

Elias Birkenes sa...

Te og særemneprat blir en årlig rutine, om ønskelig.

Jon sa...

Dette var moro og vel fortjent. Du er allerede høyt på min topp 31-liste over essensen av 2009 for meg. Og med høyt, mener jeg topp 22 eller kanskje 23. Godt å se at du slo sitronskvising!

Elias Birkenes sa...

Faktisk skal jeg slenge meg på sitronskvisingens trend: Til høsten kan man kjøpe disse bøkene:

Steffen tar sin del av kaka.
Steffen tar sin del av skylden for ansvarsfraskrivelsen.
Steffen tar avstand fra holocaust.
Steffen tar på seg en hatt.

Disse kan jeg finne på mange av. Og det vet jeg alle mine lesere også kan. Kom med dine tittelforslag!

IngRid sa...

Shit ass...Mye stas i ditt liv, Christian! Skal forøvrig bli norsklærer, jeg også, så jeg håper du kommer innom mine elever også og øser av din kunnskap!